Bli medlem på Kalle Anka!

Som besökare är du välkommen att läsa i Kalle Ankas forum, men för att själv delta i diskussionerna måste du vara medlem på Kalleanka.se. Det är gratis och tar bara en minut.

Bli medlem här › Logga in här ›

Här i Kalle Ankas forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Kalleanka.se. Läs våra regler.
Kvackleo1

286 inlägg

Här är det allmänt Ankeborg! Invånarna, byggnaderna, miljön ja i stort sätt allt som har med Ankeborg att göra. MEN på denna tråden diskuteras inte "kalle ankas liv" eller släkt om ni förstår denna är mer bas Ankeborg. Om ALLA invånare även de mindre kända.

En liten tankenöt som jag har funderat på är hur stort Ankeborg egentligen är? Vissa tecknare målar upp Ankeborg som en "myllrande storstad" som nästan är i stil med new york och los angeles medan andra väljer att beskriva Ankeborg som en ganska liten stad med två tre mataffärer och ett llitet köpcentrum. Hur stort tror ni Ankeborg är?

Och yttligare en grej: vart står knös statyn nånstans? Vissa säger i knöös parken andra säger att den står i en rondell...hur tycker vi att det är egentligen??
(Det finns massa frågetecken kring Ankeborg):P

Och slutligen:
Mycket cred till den som skapade en liknande tråd på den gamla sidan!:)

Mvh kvackleo :)

kvackleo från gamla sidan! RIP gamla ka.se.

Redigerat 2015-07-24 17:39 av Kvackleo1
Redigerat 2015-07-24 17:38 av Kvackleo1
^^ Första inlägget ^^
Kvackleo1

286 inlägg

NyfikenMussePigg skrev:
MalkolmvonAnka skrev:
En sak jag undrar om Björnligan är hur många de är. I de italienska historierna är de oftast tre eller två med Björnfarfar som permanent medlem. I Don Rosas historier är de alltid sju, har tre pappor(som aldrig är med i "nutida" serier) och Björnfarfar. Carl Barks visade oftast tre till sju, men visade en gång 13 i samma ruta, och i en historia finns det 15 om man räknar numren.
Här är en hemsida med en lista på alla nummer som Barks har använt:
http://www.cbarks.dk/thebeagleboys.htm

Det kan man ju undra ibland. Men i de flesta serier är Björnligan antingen tre eller fyra. Jag är osäker på om jag har sett fem björnbusar i en serie, kan vara möjligt ...

I den julserien där Björnligan lyckades fly från sitt nya fängelse på Alcatraz (eller vad fängelset nu hette i serien) så hade de tänkt sig att gömma sig i fyrtornet. Men de blev lika överraskade som Joakim, Kalle och Knattarna blev när de såg vilka som kom på besöket. Som tur lyckades de fyra björnbusarna inte gömma sig innan polisen kom.

har läst nånstans att björnligan som mest har varit 12 (!)stycken i en serie som carl barks hade gjort, är osäker på vad serien hette. i de nyare serierna verkar de som om björnligan brukar vara 3 st men bara en teori.

NyfikenMussePigg

931 inlägg

Kvackleo1 skrev:
NyfikenMussePigg skrev:
MalkolmvonAnka skrev:
En sak jag undrar om Björnligan är hur många de är. I de italienska historierna är de oftast tre eller två med Björnfarfar som permanent medlem. I Don Rosas historier är de alltid sju, har tre pappor(som aldrig är med i "nutida" serier) och Björnfarfar. Carl Barks visade oftast tre till sju, men visade en gång 13 i samma ruta, och i en historia finns det 15 om man räknar numren.

Det kan man ju undra ibland. Men i de flesta serier är Björnligan antingen tre eller fyra. Jag är osäker på om jag har sett fem björnbusar i en serie, kan vara möjligt ...

I den julserien där Björnligan lyckades fly från sitt nya fängelse på Alcatraz (eller vad fängelset nu hette i serien) så hade de tänkt sig att gömma sig i fyrtornet. Men de blev lika överraskade som Joakim, Kalle och Knattarna blev när de såg vilka som kom på besöket. Som tur lyckades de fyra björnbusarna inte gömma sig innan polisen kom.

har läst nånstans att björnligan som mest har varit 12 (!)stycken i en serie som carl barks hade gjort, är osäker på vad serien hette. i de nyare serierna verkar de som om björnligan brukar vara 3 st men bara en teori.

Faktiskt nu när du säger det så kommer jag ihåg serien där det finns fler än tre och fyra björnbusar. Det är i den serien där Björnligan tillsammans med Guld-Ivar Flinthjärta och Magica de Hex med Björnfarfar som huvudchefen lyckats stjäla Joakims pengar. Alltihop! Innan Björnligan sögs ner i underjorden lyckades Joakim vakna upp från Magicas foffbomb och även han hamnade i underjorden som gömde sig kvar i jättedammsugaren utan att bli upptäckt. Senare lyckats Joakim sända morsesignaler upp till ovan jord via telefonsladdar, som han kände till att det ledde till någon telefon som en knatte lyckades snappa upp i god tid.

Det är i denna serie där Björnligan är omkring åtta björnbusar. Är något osäker på om det var åtta, men de var i alla fall mer än fyra björnbusar.

Vad serien heter vet jag tyvärr inte, utan måste leta upp serien.

" Busy, busy, doing everything that needs to be done "
Kvackleo1

286 inlägg

NyfikenMussePigg skrev:
Kvackleo1 skrev:
NyfikenMussePigg skrev:
MalkolmvonAnka skrev:

Faktiskt nu när du säger det så kommer jag ihåg serien där det finns fler än tre och fyra björnbusar. Det är i den serien där Björnligan tillsammans med Guld-Ivar Flinthjärta och Magica de Hex med Björnfarfar som huvudchefen lyckats stjäla Joakims pengar. Alltihop! Innan Björnligan sögs ner i underjorden lyckades Joakim vakna upp från Magicas foffbomb och även han hamnade i underjorden som gömde sig kvar i jättedammsugaren utan att bli upptäckt. Senare lyckats Joakim sända morsesignaler upp till ovan jord via telefonsladdar, som han kände till att det ledde till någon telefon som en knatte lyckades snappa upp i god tid.

Det är i denna serie där Björnligan är omkring åtta björnbusar. Är något osäker på om det var åtta, men de var i alla fall mer än fyra björnbusar.

Vad serien heter vet jag tyvärr inte, utan måste leta upp serien.

aha:) känner igen handlingen men kommer inte ihåg vad jag har läst det:/

MalkolmvonAnka

1 039 inlägg

Låter som Rosas jubileumshistoria "En alldeles särskilt gåva".

Kvackleo1

286 inlägg

MalkolmvonAnka skrev:
Låter som Rosas jubileumshistoria "En alldeles särskilt gåva".

jaa, den kan det absolut vara;)

2 inlägg

Letar efter en karaktär jag bara kan minnas med att han använde ballonger med bläck i som vapen bland annat

MalkolmvonAnka

1 039 inlägg

Kommer du ihåg om det var en hund, fågel eller något annat? Var det en engångskaraktär eller en som dykt upp ofta?

Kvackleo1

286 inlägg

ja precis, min spontana känsla är att det kan vara en hund?

MalkolmvonAnka

1 039 inlägg

Låter som Olsson men det kan ju vara i princip vilken som helst lite kolerisk karaktär

Kvackleo1

286 inlägg

MalkolmvonAnka skrev:
Låter som Olsson men det kan ju vara i princip vilken som helst lite kolerisk karaktär

ja sant, den är svår. men på tal om olsson, är jag ute o cyklar för har för mig att i vissa (oftast i pocket) så heter kalles granne adrian och är som olsson i sättet fast inte i utseeandet, kan kalle ha två jobbigra grannar?

MalkolmvonAnka

1 039 inlägg

Det stämmer, i Italien har Kalles granne ett annat utseende och heter ofta Adrian eller Stroppenhjelm men har samma personlighet som Olsson

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av våra moderatorer.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.